Tina
echt kölnisch Wasser
- Registriert
- 14. Nov. 2008
- Beiträge
- 3.843
- Danke
- 268
- SAAB
- 9-3 I
- Baujahr
- 1999
- Turbo
- FPT
soll es 3 verschiedene Fahrwerke für den 9-5 II geben:
1,6 und 2,0D Motoren: McPherson vorn und Vierlenker hinten
2,0 Benziner: McPherson vorn und neue H-Lenker hinten ( auch Allrad )
6 Zylinder: HiPerStrut vorn und H-Lenker hinten
Nya 9-5 kommer med hjulställ i tre olika utföranden. Versioner med 1.6 liters motorn och dieselmotorn på 2.0 liter har framvagn av McPherson-typ och bakhjul som hanteras av en multilänkaxel. Med tvåliters bensinmotor ersätts den bakre fyrlänksupphängningen av en H-armsupphängning som även används tillsammans med Saab XWD. Den bakvagnen sitter alltså även i V6-bilarna som ju bara finns i XWD-utförande, men här är framvagnen en utvecklad McPherson-upphängning kallad HiPerStrut (High Performance Strut), som har egenskaper liknande en framvagn med dubbla triangellänkar med utan dennas högre vikt.
1,6 und 2,0D Motoren: McPherson vorn und Vierlenker hinten
2,0 Benziner: McPherson vorn und neue H-Lenker hinten ( auch Allrad )
6 Zylinder: HiPerStrut vorn und H-Lenker hinten
Nya 9-5 kommer med hjulställ i tre olika utföranden. Versioner med 1.6 liters motorn och dieselmotorn på 2.0 liter har framvagn av McPherson-typ och bakhjul som hanteras av en multilänkaxel. Med tvåliters bensinmotor ersätts den bakre fyrlänksupphängningen av en H-armsupphängning som även används tillsammans med Saab XWD. Den bakvagnen sitter alltså även i V6-bilarna som ju bara finns i XWD-utförande, men här är framvagnen en utvecklad McPherson-upphängning kallad HiPerStrut (High Performance Strut), som har egenskaper liknande en framvagn med dubbla triangellänkar med utan dennas högre vikt.