wvn schrieb:
Kannst Du mal einem Laien wie mir erklären, worin die problematik der Ausgleichswellen besteht? :)
ich bin kein Profi-die Ausgleichwellenproblematik beim 900II besteht in den Kettenrädern. Swedecar ( ist ein Saab-Mechaniker im US-Forum) der hat sich ausführlich mit dem Problem beschäftigt.
Die Kettenräder sind qualitativ MIST-mehr Rad als Zähne-dann ist es meistens schon zu spät, wenn die Kette "rumspringt" (ich hänge mal ein Bild von seinem letzten Tausch an) und zitiere ihn mal:
Außerdem sind ein paar Tipps im Text-habe ich gekennzeichnet
It's no rhyme or reason in when and if the balance shaft sprockets go bad.
And it has no connection to if the oil had been changed on a regular basis or not.
Most cars I have seen (95%) had a squeky clean inside (indicating regular oil changes) but the balance sprockets were trashed.
"Most" people would hardly notice the rattle or extra vibrations when the sprockets goes bad due to that it happens so slowly and the driver gets used to the noise.
And when the engine rattles, it is too late anyway because it means that the chain have already start to slip (rap) over the teeth on one or both balance sprockets.
-----First of all, make sure the oil pressure light is working on dash board (little red oil can).
-----When you have the next oil change done at a Saab mechanic (not quick lube places),
ask him to remove the oil pressure reducer valve and inspect for scratches/scraping.
-----Also have hime open up and study the oil filter paper media for metal pieces.
This is a service I do for free for my customers when doing an oil change since it is so easy and can save the customer money in the long run.